Mystiek
Mystiek (van het Griekse μυστικός, mystikos, 'geheimzinnig') betreft het hartstochtelijk streven naar een persoonlijke vereniging van de ziel met God. De term mystiek verwijst ook naar de achterliggende leer over kennis en persoonlijke ervaringen van toestanden van bewustzijn voorbij de normale menselijke perceptie.
Hoewel de mystieke ervaring van een persoon in details en intensiteit kan verschillen worden er meestal dezelfde, algemene kenmerken beschreven:
Mystiek in de middeleeuwen
Het handelt in het bijzonder om middeleeuwse (en latere) mystici die een affiniteit hebben met het hermetische gedachtegoed, zoals de Duitse mystici Eckhart, Suso en Tauler. Een aantal uitspraken van Eckhart was niet alleen onverenigbaar met de orthodox-
Hildegard von Bingen: 1098-
Moderne Devotie
De Moderne Devotie is een van oorsprong Nederlandse beweging rond Geert Grote die streefde naar verinnerlijking van het Christendom; de idealen van de beweging vonden expressie in Thomas a Kempis ‘De imitatione Christi.
Geert Grote: 1340-
Mystiek en spiritualisme in de 16e eeuw
In de 16e eeuw streden meerdere filosofische en religieuze denkers, (radicale) reformatoren en spiritualisten voor godsdienstvrijheid en tegen de orthodoxie, hetzij van katholieke hetzij van protestante oorsprong. Een belangrijke brontekst voor de Duitse mystiek en het spiritualisme uit deze periode is de ‘Theologica Deutsch’.
Caspar Schwenckfeld: 1489-
Mystiek en piëtisme in de 17e eeuw
Na de reformatie werden de erfenissen van Luther en Calvijn vastgelegd in de orthodoxe kerken en de regels in de dogma’s van de theologie. Piëtisten namen het in veelal polemische geschriften en bijbelkritieken op voor een betere en vrijere uitwerking van de christelijke en spirituele idealen. Een belangrijke plaats wordt ingenomen door de Duitse theosoof Jacob Böhme en zijn volgelingen, onder wie Johann Georg Gichtel. De republiek, met name Amsterdam, was in deze eeuw de plaats waar veel elders verboden werken gedrukt konden worden.
Johann Arndt: 1555-
Mystiek en piëtisme in de 18e eeuw
In de 18e eeuw blijft het gedachtegoed van Böhme doorwerken: de Engelse mysticus William Law geeft zijn verzameld werk uit; Louis Claude de Saint-
William Law: 1686-
William Blake
De Engelse visionaire dichter William Blake 1757-
Mystiek van de 19e eeuw tot heden
Klassieke werken over de westerse mystiek aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw waren Huxley’s ‘The perennial philosophy’, Evelyn Underhill’s ‘Mysticism’ en William Jame’s ‘Varieties of religious experience’. Deze werken kunnen historisch niet los gezien worden van de andere stromingen binnen de westerse esoterie: Rozenkruisers, Theosofie, Antroposofie en 20e-
Jacob Lorber: 1800-
Bron: Bibliotheca Philosophica Hermetica