Kapitelen, de groene man op de herenbanken en toverknopen op de gewelven
Het varken is in de westerse wereld van oudsher een huis-
In de wat meer christelijke sfeer verdacht men het varken ervan een duivels-
In de voksgeneeskunde was het varken een gewild artikel: schurft behandelt men met vers varkensvet; tegen kortademigheid helpt het omwikkelen van de patiënt met de darm van een pas geslachte zeug; bedplassers gaf men varkensgenitaliën te eten; varkensurine werd gedronken door patiënten met blaasproblemen en varkensmest gold als een universeel geneesmiddel.
Wie tegenwoordig plotseling en onverwacht zijn onverhulde achterste toont -
Honden, wolven en varkens
In de meeste westerse culturen is de hond een positief symbool, omdat hij trouw, waakzaam, moed en jachtinstincten vertegenwoordigd. Honden zijn ook symbolisch voor mannelijkheid, de zon, wind en vuur en worden in de Keltische traditie met genezing geassocieerd. Door hun trouw zijn honden vaak gebruikt als offerdier en ook heel vaak bij hun baas begraven. Grieken en Egyptenaren geloofden dat de hond net als de mens in het hiernamaals verder leefde.
Wolven en vossen hebben een ambivalente symbolische betekenis. De vos symboliseert veelal list en bedrog, hoewel andere culturen, zoals de indianen, juist grote instinctieve wijsheid aan de vos toedichten. In de christelijke traditie staat de wolf voor wreedheid, omdat hij de schapen verslindt die de bescherming van de goede herder versmaden, maar voor de Romeinen stond de wolvin die Romulus en Remus voedde voor moederlijke koestering.
Het imago van een gebochelde was onheilspellend en boosaardig in de oudheid. In de eerst eeuwen van het christendom en de late middeleeuwen, werd er met een grote boog om hen heen werd gelopen omdat men dacht dat hij door God gebrandmerkt was en over kwade krachten kon beschikken.
De kerk hield ze wel te vriend, maar ontweek ze daar waar mogelijk.
Op de herenbanken uit de 17e eeuw, recht tegenover de preekstoel zitten op verschillende plaatsen ornamenten die sterk geassocieerd kunnen worden met de ‘groene man’, mogelijk als symbool voor het aardse leven, het materiële en rijkdom.
Een Groene man is een mythologische voorstelling van een gezicht (soms een volledig gestalte) met takken en bladeren als baard-
Portrait de la femme du peintre Jan Van Eyck. 1439
Boven de herenbanken zijn twee kleine, interessante kraagstenen met demonen te zien.
Een escoffion is een hoornvormige haardracht voor de vrouw, gecombineerd met kap en sluier in gebruik tussen ongeveer 1400 en 1490. Het ligt voor de hand dat deze haardracht in verband wordt gebracht met de gehorende vrouw, de vrouwelijke tegenhanger van de kwade mannelijke demon, het monsterkopje links. Het is heel aannemelijk dat de kraagsteen met het hoofdje met de escoffion duidt op Lillith de vrouwelijke demon. Opvallend is het dat ze de ogen gesloten heeft. Dat symboliseert dat ze vooral snachts gevaarlijk is. Lillith symboliseert de vrouwelijke stormdemon, die in verband gebracht wordt met de wind en waarvan toentertijd gedacht werd dat ze de drager was van ziekte en dood, zoals de gevreesde, veelvoorkomende kraamvrouwenkoorts.
De persoon Lillith duikt rond 3000 v. Chr voor het eerst op in een klasse van wind-
De toverknoop is een bijzonder oud symbool. We komen het in veel oude culturen tegen. Het knopen gold in veel culturen als een magische handeling in het proces van een val op te stellen en iets of iemand gevangen te nemen. Dieren of mensen werden gevangen en soms (al dan niet ritueel) opgeknoopt.
De toverknoop kon onheil afweren en om die reden vlochten boeren deze knopen van stro en hingen die op in stal of schuur. Ook bracht men ze aan op de achterschemel van de boerenwagens.
Bij zo'n knoop hoorden in nog vroeger tijden bezweringsformules om hem 'op te laden'. De knoop symboliseert -
De toverknoop op de zijgevel van de Mariënburg in de Muurhuizen.
Een andere mythe van Lilith legt uit dat ze een nachtmonster is. Veel aanhangers van het vampirisme zien haar als de moeder van alle vampiers. Ook is de link te maken naar een succubus, de vrouwelijke demon die mannen in de nacht probeert te verleiden tot het hebben van gemeenschap (de z.g. natte droom) met als doel alle energie uit hen te zuigen, met de dood als gevolg.