Het Coymanshuis aan de Keizersgracht 177 in Amsterdam is een rijksmonument waarvan de gevel was ontworpen door Jacob van Campen (1596 – 1657).


Het is het eerst bekende architectonische ontwerp van Jacob van Campen. Hij ontwierp de gevel in 1625 voor Balthasar Coymans (1589 - 1657) die in december 1624 het erf had gekocht.

Het Stadhuis op de Dam in Amsterdam werd tussen 1648 en 1665 gebouwd naar een ontwerp van architect Jacob van Campen, en ingewijd op 29 juli 1655.


Het bouwwerk geldt als Nederlands belangrijkste historische en culturele monument van de Gouden Eeuw.

Het Rembrandthuis is een voormalig woonhuis in de Jodenbreestraat, in het centrum van Amsterdam, waarin thans het Museum ‘Het Rembrandthuis’ is gevestigd. Tussen 1639 en 1658 werd het huis bewoond door Rembrandt van Rijn in een periode van welstand.


Het huis werd rond 1606 gebouwd en is rond 1627 verbouwd, waarschijnlijk onder toezicht van Jacob van Campen. Het kreeg toen een extra verdieping en een nieuwe voorgevel met een driehoekig fronton. Rembrandt kocht het in 1639 voor dertienduizend gulden. Na zijn faillissement werd het in 1658 geveild en voor elfduizend gulden verkocht.

De opdrachtgever of bouwheer voor het Mauritshuis was graaf Johan Maurits van Nassau-Siegen, destijds gouverneur-generaal van Nederlands-Brazilië.

Dit stadspaleis is tussen 1633 en 1644 gebouwd door Jacob van Campen en Pieter Post. Van Campen liet de bouw over aan Pieter Post. Beiden werkten ook aan het Huygenshuis dat tegelijkertijd nabij het het Mauritshuis verrees maar al in 1637 gereedkwam.

De schouwburg van Van Campen was de eerste stadsschouwburg van Amsterdam. De schouwburg, aan de Keizersgracht ter hoogte van nummer 384, werd in 1637 voltooid en verving de eerder op deze plek gevestigde houten Eerste Nederduytsche Academie van Samuel Coster. In 1772 brandde de schouwburg af. De Schouwburgpoort bleef behouden. Het in 1773 achter de poort verrezen gebouw van het Rooms Katholieke Armenkantoor is in 1999 verbouwd tot hotel. Aan het eind van de 16e en het begin van de 17e eeuw stonden Rederijkers, met hun liefde voor poëzie en retorica, aan de wieg van het hedendaagse toneel in Nederland. De Academie werd in 1617 naar Italiaans voorbeeld opgezet door Coster en de toneelschrijver Bredero. Het doel was de verspreiding en de verbreding van de wetenschap door middel van voordrachten in de landstaal, maar er vonden ook schermwedstrijden plaats.

Het Huygenshuis was de woning van Constantijn Huygens aan het Plein in Den Haag. Het gebouw heeft bestaan van 1637 tot 1876 waarna het is vervangen voor het Departement van Justitie.


Het huis was in dezelfde tijd, stijl en in onderling overleg gebouwd als het destijds naastgelegen Mauritshuis. Het was een gebouw in Classicistische stijl, ontworpen door Huygens zelf, met hulp van Jacob van Campen en de hofarchitect Pieter Post.

Paleis Noordeinde is het koninklijk paleis in Den Haag, gelegen aan het Noordeinde, gebouwd in 1640.

Hofwijck is een buitenplaats gelegen in Voorburg, aan de Vliet of Rijn-Schiekanaal, het kanaal van Delft naar Leiden.


Zodra het Zuid Vliet-kanaal in bedrijf was, maakte Constantijn Huygens plannen om een huis te bouwen waar hij zich regelmatig terugtrok. Dergelijke plannen voor buitenhuizen aan kanalen tussen Dordrecht en Amsterdam waren toen heel gewoon, en zoals gezien kan worden in de oude kaart van Voorburg, was Hofwijck één van vele. Het huis en de bijbehorende tuin zijn door Huygens en Jacob van Campen ontworpen.

De verhoudingen tussen de afmetingen zijn hierbij zeer bewust gekozen. De tuin was namelijk gebaseerd op het menselijk lichaam, waarbij het huis het hoofd vormde. Dit was gebaseerd op het harmoniemodel van Vitruvius, een Romeins architect uit de klassieke oudheid. De bouw vanaf 1639 tot 1642 stond onder leiding van Pieter Post.

De Nieuwe Kerk (1649) in Haarlem geldt als een van de meest bijzondere kerkgebouwen die na de reformatie voor de protestantse eredienst zijn gebouwd in de Republiek der Nederlanden. Het strenge, classicistische ontwerp is van Jacob van Campen, die in opdracht van het Haarlemse stadsbestuur een kerkgebouw maakte ter vervanging van de bouwvallige en krappe gotische Sint Annakapel. De toren (1613), opgetrokken in de decoratieve stijl van de Hollandse renaissance door stadsbouwmeester Lieven de Key, moest blijven staan.

Symboliek

Tempelreconstructie door François Vatable, 1546


Zowel binnen als buiten zijn in het ontwerp verwijzingen te vinden naar de Tempel van Jeruzalem, althans, naar het beeld dat vroeger van dit Joodse heiligdom bestond. In geïllustreerde bijbels uit de zestiende en zeventiende eeuw duiken vaak plaatjes op van dit oudtestamentische bouwwerk dat in die tijd zeer tot de verbeelding sprak. De Portugees-Israëlitische rabbijn Jacob Jehuda Leon trok zelfs bekijks op kermissen met een houten schaalmodel van het bouwwerk; in juni 1646 deed hij hiermee Haarlem aan, toen de Nieuwe Kerk reeds in aanbouw was.



Van Campen baseerde zich voor zijn kerkontwerp overduidelijk op een reconstructie gemaakt door de Franse hebraïcus François Vatable. Ook maakte hij gebruik van een zeer lijvig boekwerk voorzien van imponerende gravures, gemaakt door de Spaanse Jezuïet Juan Bautista Villalpando.


Huis ten Bosch, ook wel Het Huys ten Bosch genoemd, is een aan de rivier de Vecht gelegen 17e-eeuws buitenhuis in het dorp Maarssen.

De Amsterdamse koopman Pieter Belten trouwde in 1627 met de koopmansdochter Constantia Coymans en kort daarop lieten ze een Hollands classicistisch, vermoedelijk door Jacob van Campen, vormgegeven buitenhuis bouwen in Maarsen.

Van Campen ontwierp behalve huizen en paleizen, ook een aantal kerken onder andere in Renswoude en Hooge Zwaluwe en de Nieuwe Kerk in Haarlem. Van dat ontwerp maakte Pieter Saenredam niet minder dan drie schilderijen en acht prenten. Daarnaast ontwierp Van Campen poorten en torens, onder andere voor de Westerkerk en Nieuwe Kerk. Zijn schilderijen en wanddecoraties onder andere voor Paleis Huis ten Bosch zijn enigszins verwant met die van Paulus Bor, een van de oprichters van de Bentvueghels.


Naast gebouwen ontwierp van Campen ook wegen. De weg tussen Utrecht en Amersfoort, de Amersfoortseweg, ook bekend als de 'Wegh der Weegen', is van zijn hand.

Maquette van de
Nieuwe kerk in

Haarlem