Het bouwmeesterteken
Jacob van Campen Heer van Randenbroek
Jacob volgde een opleiding tot kunstschilder. In 1614 werd hij reeds ingeschreven als meester schilder in het register van het Sint-
Jacob van Campen is vooral bekend geworden door de bouw van het stadhuis op de Dam in Amsterdam. Bij de bouw van het stadhuis kreeg hij ruzie met stadsarchitect Stalpaert, de beeldhouwer Quellin en de meester steenhouwer Bosboom. Er was een tegenstelling gegroeid tussen de mensen op het werk en de architect die niet uit het steenhouwers-
Veel moeilijkheden kwamen voort uit zijn persoonlijkheidsstructuur. Constantijn Huygens, overigens een vriend en bewonderaar van van Campen noemde hem een ongemakkelijk mens “un homme incommode, un facheux homme a gouverner”.
Bron: Jacob van Campen Heer van Randenbroek
Het is heel goed mogelijk dat Jacob van Campen, als niet ingewijde, zijn bouwkundige rivalen op een intellectuele wijze duidelijk wilde maken dat hij als bouwmeester bekend was met het oude bouwmeesterteken.
Het is opvallend dat hij de drie ‘stippen’ centraal in het huis plaatst tussen de eigenlijk niet uitgewerkte deuren. Nog opvallender is het hele kleine stipje daaronder.
Het lijkt onmogelijk dat dat een raampje is. Wil van Campen hiermee duidelijk maken dat dat de driepunten niet zomaar zijn, maar deel uitmaken van het driepuntssysteem, zoals hier is afgebeeld?
Van Campen heeft zelfs nog iets toegevoegd aan het teken.
Normaal bestaat het meesterteken uit 3 ronde stippen. De ovalen zouden duiden op zijn creativiteit. Er is immers maar één cirkel, maar eindeloos veel elipsen.
Het meesterteken aangeduid met de 3 stippen staat voor: wijsheid, kennis van zaken; kracht, de gereedschappen van de bouwmeester en schoonheid, het gebruik van de ‘gulde snede’
Op meerdere panden in Amersfoort komt het meesterteken voor. De tekens vallen net zoals de andere gildetekens niet of nauwelijks op. Je loopt er gemakkelijk aan voorbij, maar ze zijn er wel, zoals bijvoorbeeld op de St-