De zuilen Boaz en Jachin

De Egyptische variant

In de papysrus “Het boek over de poorten van Doeat” begint de tocht van de zonneboot, doordat de boot tussen de beide zonnebergen aan de horizon om 6 uur ‘s avonds, het begin van het Egyptische etmaal, het hiernamaals (doeat) binnenvaart. De boot vaart tussen twee zuilen door. De rechter zuil draagt de kop van een jakhals en is gewijd aan de god Seth. De ander, de linker zuil, draagt de kop van een ram en is gewijd aan Osiris. Zo vormen de zuilen de scheiding tussen dag en nacht, tussen boven- en onderwereld.

De zuilen worden aangeduid met de namen Jachin, de rechter zuil, en Boaz, de linker zuil. De betekenis van het woord Jachin is: ”Ik breng u hemelwaarts”; de betekenis van het woord Boaz is: “in evenwicht”, stabiliteit.

Bron: Hoofdstukken over den weg naar het licht 1937 blz. 51


De Joodse variant

De twee kolossale koperen zuilen in Salomo's tempel waren feitelijk gestileerde granaatappelbomen met gezamenlijk maar liefst vierhonderd vruchten. Emblemen van vruchtbaarheid, van het voortbrengen van nieuw leven. In het voorjaar bloeien deze bomen als één der eersten. Boaz en Jachin zijn tezamen een monumentale verwijzing naar het nieuwe Leven (van het begin van de gersteoogst...). 1Koningen 7:15-22; 2Kronieken 3:15-17

Dezelfde Salomo die deze koperen granaatappelbomen neerzette in de tempel schrijft in het "Lied der liederen" dat hij zijn liefde zal geven, daar waar de (rode!) granaten bloeien. Ook hier de associatie van granaten met (liefdes)gemeenschap en dus met het voortbrengen van nieuw leven. Granaten spreken van het hoogste wat er is, nl. Liefde en Leven. Het woord voor 'granaat' in het Hebreeuws (rimmon) betekent ook 'hoog'. Hooglied 7:12,13

Boaz en Jachin staan letterlijk en figuurlijk voor het in- en uitgaan van het heiligdom. De priester die het huis Gods in- of uitging passeerde deze twee zuilen. In beeld spreken deze zuilen van Hem die ooit inging in het hemels heiligdom en daar in de nabije toekomst weer uit zal komen.

Boaz is de naam van de linkerzuil en Jachin de naam voor de rechterzuil. Links en rechts staan in de Bijbel (zoals ook in ons spraakgebruik) voor resp. vernedering en verhoging. Denk maar aan de bekende verdeling van de bokken links en de schapen rechts. Zitten aan iemands rechterhand is de hoogste eer die men kan ontvangen. Wanneer we iemand links laten liggen betekent dat dat we zo iemand negeren. In het Engels is het woord voor 'links' (left) hetzelfde woord als voor 'verlaten'. Rechts krijgt voorrang. In de politiek verwijst 'links' naar hen die opkomen voor de achtergestelden. Matteus 25:33; Psalm 110:1

De linkerzuil stond naar het zuiden terwijl de rechterzuil noordelijk stond. In de symboliek zijn links en zuiden min of meer synoniem. Net zoals rechts en noorden dat ook zijn. Zuiden en noorden staan resp. voor vernedering en verhoging. We zeggen: beneden in het zuiden en boven in het noorden. Aan de nachtelijke hemel kennen we enerzijds het Zuiderkruis en anderzijds de Noorderkroon. vergelijk 2Kronieken 4:10

Boaz, de linkerzuil ten zuiden, spreekt van Christus die vanuit de vernedering opstond uit de doden (aan het begin van de gersteoogst) en vervolgens inging in de hemel.

Jachin, de rechterzuil ten noorden, spreekt van de verhoogde Christus die straks uit het hemels heiligdom zal komen om Zijn Koninkrijk te grondvesten.

De koperen zuilen werden gegoten bij de Jordaan. Meer speciaal bij de plaats waar het water ooit bleef stilstaan toen het volk Israël er doorheen trok (Saretan). Het doorgaan door de (doods)Jordaan is van ouds een symbool van dood en opstanding en dus  van het ontstaan van nieuw leven. De doortocht door de Jordaan vond overigens plaats, hoe kan het ook anders, bij het begin van de gersteoogst! 1Koningen 7:46; Jozua 3:16; Jozua 5:10-12


De Tempeliersvariant

In 1118 zijn de eerste negen Tempeliers in Jeruzalem gaan graven onder de tempelberg in de veronderstelling dat daar, na de verwoesting vav de tempel, een grote schat verborgen lag. Wat zij precies hebben opgegraven is nooit bekend geworden. Wel zijn zij na de opgravingen schatrijk geworden.

Na hun opgravingen hebben zij ook de twee zuilen overgenomen en verwerkt in hun herkenningsteken het ‘Tempelierskruis’. Waarschijnlijk hebben ze de zuil Boaz als horizontaal afgebeeld en de zuil Jachin als verticaal om niet al te veel af te wijken van het normale christelijke kruis.  Opvallend is dat in hun bouwwerken de twee zuilen als zuilen een opmerkelijke rol spelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Notre Dame in Parijs en de Rosslyn Chapel in Schotland en niet te vergeten hun schutspatronen Johan de Doper en Johan de Evangelist.








De Vrijmetselaarsvariant

De Vrijmetselaren hebben de zuilen van de Tempeliers overgenomen. Ze zijn letterlijk terug te vinden bij de ingang van hun tempels. Voor gewoon gebruik is het Tempelierskruis verandert in het door hun gebruikte symbool van de winkelhaak, de horizontaal en de verticaal die tezamen de rechte hoek vormen.









De Amersfoortse variant op het Hofje De Armen De Poth   Conincstraat 41 Onopvallend, maar onmiskenbaar de twee zuilen Boaz en Jachin


De epitaaf van Jacob van Campen verwijst met
linten links en rechts en de Ouroboros in het midden symbolisch naar de zuilen van de tempel van Salomo.


Het keizersglas, een helaas vernield venster dat zat aan de Windsteegzijde van de Sint Joriskerk heeft, zoals duidelijk te zien is twee zuilen, jammer is het dat de teksten bij de zuilen niet leesbaar zijn.