Rosslyn De geheimen en verborgen betekenissen in architectuur en muziek
In de hele geschiedenis hebben kunstenaars hun werk noodgedwongen, om aan de inquisitie te ontsnappen, verrijkt met verborgen boodschappen, codes en symbolen. Zo heeft Mozart in enkele van zijn opera’s (Die Zauberflöte) verwijzingen naar de vrijmetselarij hebben opgenomen en zouden schilderijen van Leonardo da Vinci rijk zijn aan subtiele bijbetekenissen en symboliek. Ook archtecten hebben hun bouwwerken verrijkt met subtiele boodschappen. De meest raadselachtige is te vinden in het stadje Roslin ten zuiden van de Schotse hoofdstad Edinburgh, waar een buitengewoon bouwwerk, de Kapel van Rosslyn staat.
Rosslyn is klaarblijkelijk een christelijke kerk maar heeft niettemin vragen opgeroepen. Het lijkt een vreemde combinatie van nordische, keltische en gotische stijlen. Knight en Lomans ontdekken dat het grondplan van de Rosslyn Chapel identiek is aan dat van de tempel van Salomo in Jeruzalem en zelfs de twee belangrijke zuilen bij de ingang bezit., Boaz en Jachin.
De architectuur van deze kapel, waarvan de eerste steen in 1446 op de dag van de Heilige Matteüs is gelegd, is rijk voorzien van codes en verborgen betekenissen die bezoekers al eeuwen lang fascineren. De hoofdattractie is de Apprentice Pilar, die met een prachtige spiraalvormig patroon is bewerkt. Deze pilaar en zijn partner stellen de zogenaamde Master Pilar voor, de zuilen Boaz en Jachin, die bij de ingang van de eerste tempel van Jeruzalem stonden. Op de architraaf van de pilaar staat een Latijnse inscriptie: ‘Forte est vinum fortior est rex fortiores sunt mulieres super omnia vincit veritas’, waarvan de vertaling luidt: ‘Wijn is sterk, een koning is sterker, vrouwen zijn nog sterker, maar de waarheid verslaat alles’. Deze passage komt uit Esdras 3, van de Bijbelse Apocriefen.
De kapel heeft ook een lange historische band met de vrijmetselarij, maar meer nog met de orde van de tempeliers. Overal in de kapel zijn verwijzingen naar de steen van Hiram, een belangrijk begrip voor tempeliers en vrijmetselaren. Volgens ingewijden zijn er onder de vloer geheime kelders met de mogelijke laatste rustplaats van de Heilige Graal. De legende veronderstelt dat er drie middeleeuwse kisten ergens op het terrein liggen begraven, maar scans en opgravingen in of nabij de kapel hebben niets opgeleverd. Toch heeft een ander onderzoek wel resultaten opgeleverd. In 2005 slaagde de Schotse componist Stuart Mitchel erin een complexe serie codes te kraken die verborgen waren in 213 kubussen aan het plafond van de kapel. Nadat hij twintig jaar over het probleem had, nagedacht, ontdekte hij dat de patronen op de kubussen een muziekstuk vormden voor 13 (12+1) middeleeuwse muzikanten. Men denkt dat het ongewone muziekstuk een spirituele betekenis had voor de bouwers, de Tempeliers, van de kapel. De sleutel tot de ontcijfering vond hij toen hij ontdekte dat de stenen aan de voet van elk van de twaalf pilaren in de kapel een cadens vormden d.w.z. drie akkoorden aan het einde van een muziekstuk, waarvan in de 15e eeuw maar drie typen bekend waren of werden gebruikt. Aan de voet van elke pilaar staat een muzikant die steeds een ander middeleeuws instrument speelt, waaronder doedelzak, fluit, een middeleeuwse mondharmonica, gitaar en zangers.