De pijnappel = symbool van onsterfelijkheid en het oog van Horus
De pijnappelklier in onze hersenen heeft de vorm van een minuscuul kleine dennenappel (pine cone). Deze klier beïnvloedt het menselijk bewustzijn. Het symbool van de dennenappel is overal terug te vinden in vrijwel alle religies en ook in het esoterisch christendom. Voorbeelden zijn te zien in de tempels van Cambodja, op de staf van Osiris en zelfs vind je de dennenappel op de staf van de paus.
Een van de grootste standbeelden in het Vaticaan is de dennenappel geflankeerd door twee pauwen, te vinden op de ‘Court of the Pine Cone’. Ook op de Piazza Venezia bevindt zich een dergelijk beeld.
De dennenappel of pine cone staat voor het symbool van expansie van bewustwording. De pijnappelklier, gesymboliseerd door de dennenappel zou de zetel van onze ziel zijn en zou leiden tot de hoogste graad van verlichting.
De kolossale bronzen dennenappel of pijnappel op het Vaticaanse Belvédèrebinnenhof uit de Tempel van Isis uit het oude Rome en de obelisk uit Heliopolis op het Sint-
Een van de twee pijnappels bij het Hofje de Armen De Poth aan de Coninckstraat.
Symbool van het oog van Horus.
De dennenappel is een belangrijk alchemistisch symbool, dat duidt op wijsheid, kennis van de alchemistische wijsheden (het oog van Horus) , de toekomst en onsterfelijkheid.
Het komt in vele varianten voor.
Buiten, op het middenschip van de St.Joriskerk staat een pijnappel.
In de 17e eeuw wordt dit oude symbool voor het oog van Horus vaak gebruikt als ornament om o.a. daken mee te versieren. Ook Jacob van Campen maakt daar meerdere malen gebruik van. Zo is er een te zien op de gevelsteen in de Muurhuizen en ook op de hoogste punten van zijn bouwwerken zijn ze te zien op de daken van het Mauritshuis en het Paleis Noordeinde in Den Haag.
Maar in Amersfoort heb je ook jongere versies van de pijnappel, zoals op het dak van een pand in de Krommestraat en de hekversiering bij de Elleboogkerk’.
Op Kortegracht 10 tref je een bovenlicht aan met de pinecone versierd met rozetten palmtakken en acanthus in Lodewijk XVI stijl als een soort eerbetoon aan de “rede”, het verstandelijk bewustzijn.