Zuidsingel, het huis met de paarse ruitjes, Benjamin Cohen
Het dak van het huis met de paarse ruitjes van Benjamin Cohen heeft evenals als het joodse huis aan de Westsingel, voormalige stadhuis, een plat dak. Op die daken kan het jaarlijkse ‘Loofhuttenfeest’ gevierd worden. Het huis aan de Zuidsingel heeft weliswaar een plat dak, maar het ligt verdiept. Het heeft meer de vorm van een badkuip. Om dit verdiept liggende dak te ontwateren, denk aan regen en sneeuw, Zijn twee goten aangebracht die uitkomen aan de straatzijde van het pand, zodat het regenwater geloosd kan worden middels twee identieke waterspuwers op de middenpartij van de voorgevel.
Beide identieke waterspuwers hebben de vorm van een masker met een mannengezicht die een voorname hoed draagt. Hoeden zijn tot in de 20e eeuw een uitgesproken symbool geweest voor status. Denk daarbij aan de hoge hoed, de steek en de officierspet. Omdat aan deze gevel niets zomaar is hebben ook deze maskers een diepere, symbolische betekenis. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het hier om een afbeelding van de Persische Haman aan het hof van Ahasveros die het nodig vond om alle Joden te doden.
Op het Poerimfeest herdenkt men in het jodendom dat op deze dag het lot van het Joodse volk, dat in de vijfde eeuw v.Chr. in ballingschap leefde in het Perzische Rijk, een wending nam en het van uitroeiing werd gered. Dit wordt beschreven in het verhaal van Ester dat in het gelijknamige boek uit de Tenach staat beschreven. Koning Achasjveros (waarvan sommige geleerden zeggen dat het Xerxes was, maar anderen dat het Artaxerxes II is geweest) had de Jodin Ester tot vrouw genomen en daarmee werd zij ook koningin. Haar neef en pleegvader Mordechai was ter ore gekomen dat de Perzische antisemitische hoveling Haman een complot aan het smeden was om de Joden uit te roeien. Haman had daarvoor naar Perzisch gebruik door middel van een lot bepaald op welke dag hij dit wilde doen. Mordechai deelde dit aan Ester mee en dankzij haar hoge positie wist zij dit aan haar gemaal de Perzische koning over te brengen zodat er op tijd tegenmaatregelen konden worden genomen. Het resultaat was dat Haman met zijn zoons en verdere trawanten zelf ter dood werd gebracht en deze potentiële doemdag voor de Joden veranderde in een feestdag.
Een Hamanratel wordt door kinderen op Poerim gebruikt om kabaal te maken als de naam van Haman valt bij het voorlezen in de synagoge van de boekrol van Ester
We mogen derhalve aannemen dat de maskers afbeeldingen zijn van Haman die vernederd moet worden en wat is meer vernederend dan je nagedachtenis te moeten slijten als waterspuwer.