Jacob van Campen Rozenkruiser?
De mogelijke connectie tussen Jacob van Campen, de zeventiende-
Naast de vermeende Rozenkruiserssymboliek in het Amsterdamse stadhuis (1648-
Zijn eigen werk kan echter ook worden geïnterpreteerd als geïnspireerd door idealen als orde, harmonie en universele wijsheid, die eveneens centraal stonden in de filosofie van de Rozenkruisers.
In het gezaghebbende standaardwerk De Rozenkruisers in Nederland wordt opgemerkt:
"Het ís echter wel een feit dat Roemer Visscher personen van allerlei slag in zijn huis aan de Gelderse kade in Amsterdam ontving, van wie het niet uitgesloten is dat zij gezamenlijk de ideeën, neergelegd in de manifesten, bespraken. Onder hen bevonden zich W.J. Blaeu, M. le Blon, G.A. Bredero, J. van Campen, P.C. Hooft, H. Goltzius, J. Torrentius?, H.L. Spiegel, J. van den Vondel en vele anderen. Een aantal van hen wordt op de een of andere manier met de Rozenkruisers in verband gebracht." (p. 261)
Daarnaast wordt in hetzelfde werk vermeld:
"Rodenburgs toneelstukken stonden ook op het programma van de Brabantse kamer Het wit Lavendel. De romantische toneelstukken, naar Spaans en Italiaans model opgezet, trokken, ondanks de hevige kritiek van Samuel Coster en Bredero, gedurende een zekere periode veel publiek. Verdediging kwam uit de kring van Het wit Lavendel en van Eglantierleden als Le Blon, die goed met hem bevriend was, Vondel, Cornelis van Campen (de oom van Jacob van Campen) en anderen." (p. 264)