Waldenzen, coorlopers van de protestanten
Er zullen maar weinig lezers zijn die nooit gehoord hebben van de Waldenzen. Maar er zullen er niet zovelen zijn die in het 'land van de Waldenzen' zijn geweest. Met het land van de Waldenzen bedoel ik Piëmont, het gebied in Noord-
Petrus Waldus
We zouden de Waldenzen de eerste protestanten van Europa kunnen noemen. Maar dan zeggen we te veel. Toen de Waldenzen geschiedenis begonnen te maken, was van protestantisme nog geen sprake. Beter is het hen voorlopers van het protestantisme en van de Reformatie te noemen. Hun geschiedenis gaat terug op Petrus Waldus (of Valdès). We vinden diens beeltenis op het grote Reformatiemonument in Worms (Duitsland). Op de hoeken van het monument, aan de voet van Maarten Luther, zijn afgebeeld: John Wycliff, Johannes Hus, de Savonarola en Petrus Waldus: een grote Bijbel in zijn hand, zijn vinger bij de Bijbeltekst.
Petrus Waldus wordt omstreeks 1140 in Lyon, Zuid-
Armen van Lyon
Petrus Waldus verkoopt wat hij heeft, geeft het geld aan de armen en gaat, levend van giften en aalmoezen, prediken. Ook laat hij hoofdstukken uit de Bijbel in de volkstaal vertalen, omdat hij vindt dat ieder zelf de Bijbel moet kunnen lezen. Spoedig heeft hij grote aanhang, die in ruwe kleding, sandalen aan de voeten, en levend van aalmoezen, twee aan twee (Mark. 6:7-
Al spoedig komen er spanningen, omdat de 'Armen van Lyon' ook de rijkdom van de kerk en de verwereldlijking van de geestelijkheid van die dagen en andere misstanden in de kerk aan de kaak stelden. Bovendien kan de kerk niet goedkeuren dat predikers uitgaan zonder officiële aanstelling en zalving. Anders dan Franciscus van Assisi, die, ongeveer dertig jaar later als rijke koopman ook zijn goederen weggeeft aan de armen en gaat prediken, maar binnen de structuren van de kerk blijft, worden de Armen van Lyon veroordeeld als een ketterse beweging en uit Lyon verdreven. Hun boodschap is dan echter al verbreid tot in Zuid-
Daarmee wordt de tegenstand van de kerk ook groter. Men wordt gedwongen het geloof van de Armen af te zweren en zich te voegen binnen de structuren van de kerk. Er volgde verbeurdverklaring van goederen, gevangenis, martelingen, de dood. Dorpen worden geplunderd en in brand gestoken.
Velen vluchten uit Frankrijk naar de Cottische Alpen in Noord-
Aansluiting bij de Reformatie
Onder andere door invloed van de Hussieten (volgelingen van Johannes Hus) en van de geschriften van Luther komen de 'Armen' onder invloed van de Reformatie. In 1532 komt het in Chanforan, een plekje middenin de bergen, tot aansluiting bij de Reformatie. Er wordt uitgesproken dat men slechts twee sacramenten, doop en avondmaal, erkent, dat, in tegenstelling tot het celibaat van de geestelijkheid, het huwelijk voor niemand verboden is, en dat men niet het gezag van de kerk en de geestelijkheid als normatief erkent, maar de Bijbel als het enige gezaghebbende Woord van God. Het besluit wordt genomen om de Bijbel te vertalen in de Franse taal (de taal die de meeste Waldenzen spraken). Deze vertaling is bekend geworden als de 'Olivetanus-
Vervolgingen
Opnieuw zijn er vervolgingen. Talrijken die de Reformatie zijn toegedaan, komen door verbranding, verdrinking of verbanning naar de galeien om het leven. Zo wordt in 1561 het stadje S. Sisto (omgeving van Napels), dat zesduizend inwoners telt, in brand gestoken en verwoest. Zij die trachten te ontkomen, worden als fakkels in brand gestoken of als slaven verkocht. In het nabij gelegen Montalto Uffago worden in hetzelfde jaar 88 Waldenzen op de trappen van de parochiekerk wreed vermoord. In Piëmont worden de bossen en grotten, waarin de Waldenzen zich schuil houden, uitgekamd. Meer dan tweeduizend Waldenzen komen om het leven, ruim 8500 komen terecht in de kerker. Een stroom van vluchtelingen trekt naar Genève en naar andere delen van Zwitserland of naar Duitsland. In hetzelfde jaar komt het tot het akkoord van Cavour, wat voor korte tijd verlichting betekent.
De jaren 1655-
Nederland en Engeland
Inmiddels worden de wreedheden die de Waldenzen ondergaan, bekend in Europa. Engelse en Zwitserse diplomaten trachten een einde aan de vervolgingen te maken. In ons land worden boeken gedrukt die op soms beeldende wijze de wreedheden aan de kaak stellen. Vanuit Piëmont wordt een smeekschrift gericht aan de Staten-
In 1630 breekt in vrijwel heel Europa de pest uit. Hele gezinnen worden getroffen, doden liggen onbegraven langs de wegen, huizen blijven totaal verlaten achter. Ook bij de Waldenzen slaat de pest toe. Naar schatting sterven alleen al in Piëmont negenduizend mensen, onder wie elf van de dertien predikanten. Na de epidemie moeten nieuwe predikanten worden opgeleid, wat voor een flink deel in Genève gebeurt. Dat betekent tevens een versterking van het reformatorisch belijden.
Glorieuze terugkeer
In 1689 keren ongeveer duizend Waldenzen, onder leiding van ds. Henri Arnaud, in diep geheim uit Genève terug naar hun land. Het is een lange mars over de Alpen. Het komt tot een treffen met de Fransen, dat ondanks forse verliezen eindigt in een overwinning van de Waldenzen. Bij Sibaud, niet ver van Torre Pellice, zweren de teruggekeerden elkaar trouw. Omdat men zich gesteund weet door prins Willem III, draagt men op hoed of jas een oranje lint, de kleur van het Oranjehuis. Deze gebeurtenis wordt in de Waldenzengeschiedenis bekend als de eed van Sibaud.
Het leger valt echter, uitgeput door honger en kou, uiteen. Uiteindelijk blijft er maar driehonderd man over, die het moeten opnemen tegen een leger van vierduizend Fransen. Plots komt er echter een dichte mist opzetten, waardoor men kan ontsnappen. En: Victor Amadeus II van Savoye, tot wiens gebied Piëmont behoort, verbreekt het verbond met Frankrijk en sluit zich aan bij Engeland. Hij wordt genoodzaakt een tolerantie-
Duitsland
Het einde van het lijden is echter nog niet in zicht. In 1698 vaardigt Victor Amadeus een edict uit dat alle Fransen die in de loop der tijden naar zijn gebied zijn gevlucht, Savoye moeten verlaten. Drieduizend geloofsgenoten trekken naar Duitsland, waar zij zich vestigen in de omgeving van Württemberg, in dorpjes die zij namen van Italiaanse plaatsen geven. Henri Arnaud, de leider van de 'Glorieuze terugkeer', behoort tot hen. Hij blijft tot zijn dood wonen in Schonenberg, waar zijn woonhuis nog te zien is. Een aardige wetenswaardigheid is dat door deze uit Italië gevluchte ballingen de eerste aardappelen op Duitse bodem werden verbouwd. In 1936 komt het tot oprichting van de Duitse Waldenzenvereniging, die altijd nog goede banden met de Waldenzen in Italië onderhoudt. In Nederland sticht de Waalse kerk al in 1730 een Waldenzer Comité, dat financiële hulp aan de Waldenzen biedt.
Nieuwe grondwet
De Franse Revolutie (1789) brengt vanwege zijn 'Vrijheid, gelijkheid en broederschap' mogelijkheid tot gelijkstelling. Het betekent echter ook, onder Napoleon, inmenging van de staat in het beleid van de kerk.Het grote keerpunt is de uitvaardiging van een nieuwe grondwet in februari 1848. De Waldenzen ontvangen burgerlijke en politieke gelijkstelling met de Rooms-
Betekent dat het einde van het lijden van de Waldenzen? Enerzijds wel. Aan de andere kant: de Waldenzen vormen een protestantse minderheid van ongeveer 30.000 leden en een even groot aantal sympathisanten in een verreweg rooms-